Projekty czasowe
Moje gospodarstwo ekologiczne jako element zrównoważonego rozwoju wsi
Celem projektu była aktywna edukacja ekologiczna uczniów szkół średnich o profilu rolniczym i ekologicznym z województwa małopolskiego poprzez udział w konkursie. Przedmiotem konkursu był projekt przedstawiony jako koncepcja lub fazie realizacji. Prace zostały wykonane według wytycznych regulaminu, określających szczegółowo zakres tematyczny zadania. Były to m.in. : zasady racjonalnego gospodarowania, oddziaływanie na środowisko naturalne w sposób pozytywny wynikające z zastosowania ekologicznych technologii i środków, jak i redukcja wpływu czynników negatywnych , efektywne wykorzystanie energii w gospodarstwie, czy biomasy, promocja zdrowego trybu życia związana z rolnictwem ekologicznym, a także promocja systemów produkcji rolniczej przyjaznych środowisku, agroturystyka, możliwość uzyskania atestu gospodarstwa ekologicznego i pozyskania dotacji z tego tytułu.
Projekt rozpoczął się 1 stycznia 2004 r. W ramach projektu wykonano następujące działania:
- przygotowano i rozpowszechniono informacje o projekcie,
- dla uczestników konkursu zostały przygotowane zestawy materiałów źródłowych - płyta CD,
- została powołana specjalna komisja konkursowa oceniająca nadesłane prace,
- dla potrzeb konkursu zakupiono nagrody,
- wyniki konkursu zostały przekazane do szkół, rozdano nagrody,
- po zakończeniu konkursu, wydana została publikacja książkowa zawierająca materiały na temat zasad funkcjonowania gospodarstw ekologicznych, regulacji prawnych dotyczących warunków prowadzenia produkcji rolnej i przetwórstwa metodami ekologicznymi oraz systemu kontroli i certyfikacji tej produkcji i przetwórstwa, a także znakowania i obrotu produktami rolnictwa ekologicznego. W materiałach tych znalazły się również informacje na temat możliwości i warunków dofinansowania działań związanych z rolnictwem przyjaznym dla środowiska. W publikacji znajdują się również fragmenty nagrodzonych podczas konkursu prac jak również przykłady istniejących Gospodarstw Ekologicznych na terenie naszego kraju,
- publikację rozesłano do szkół, adresatów konkursu, centrów edukacji ekologicznej oraz Ośrodka Doradztwa Rolniczego.